Millî Eğitim Bakanlığı, dijital dönüşüm çalışmaları kapsamında dijital ikiz teknolojilerini mesleki ve teknik eğitimde uygulamaya başladı. Bu yenilikçi teknoloji, Ankara, Antalya, Bursa, Erzurum, Gaziantep, İstanbul, İzmir, Kocaeli, Sakarya ve Samsun’daki on mesleki ve teknik Anadolu lisesinde hayata geçiriliyor. Motorlu Araçlar Teknolojisi, Elektrik-Elektronik Teknolojisi ile Makine ve Tasarım Teknolojisi alanlarındaki okullarda başlatılan dijital ikiz dönüşümünün ilk uygulaması İstanbul Üsküdar Haydarpaşa Mesleki ve Teknik Anadolu Lisesinde tamamlandı. Diğer illerde ise kurulum ve öğretmen eğitimi süreçleri devam ediyor. Projenin 2026 yılı içinde ülke genelinde yaygınlaştırılması hedefleniyor.
Dijital İkiz Atölyeleri Projesi Tanıtım Toplantısı, Cumhurbaşkanı Yardımcısı Cevdet Yılmaz ve Millî Eğitim Bakanı Yusuf Tekin’in katılımıyla 12 Aralık Cuma günü İstanbul’da, dönüşümü tamamlanan Haydarpaşa Mesleki ve Teknik Anadolu Lisesinde düzenlenecek. Toplantıda, tamamlanan atölyenin açılışı da gerçekleştirilecek.
Dijital ikiz teknolojileri, öğrencilerin gerçek üretim süreçlerini sanal ortamda deneyimlemesine imkân tanıyarak güvenli ve erişilebilir bir öğrenme ortamı sunuyor. Bu sistem sayesinde yüksek maliyetli ve riskli uygulamaların yerine, tekrarlanabilir ve sürdürülebilir dijital simülasyonlar kullanılabiliyor. Ayrıca, kırsal ve dezavantajlı bölgelerdeki öğrenciler için fırsat eşitliği sağlanması ve okullar arasındaki atölye ve ekipman farklılıklarının azaltılması amaçlanıyor.
Bakanlığın dijital dönüşüm vizyonunun önemli bir parçası olan dijital ikiz uygulamaları, öğrencilerin sanayi standartlarında üretim simülasyonlarına erişimini mümkün kılarak uygulamalı öğrenme deneyimini güçlendiriyor ve Sanayi 4.0 süreçlerine hazırlık sağlıyor. Dijital ikiz atölyeleri, mesleki eğitimde kullanılan gerçek cihaz ve atölyelerin birebir dijital kopyalarını oluşturarak öğrencilere yüksek doğrulukta uygulama yapma olanağı sunuyor.
Bu sistem; CNC, Elektrik-Elektronik, Mekatronik, PLC ve Motor Teknolojileri gibi birçok alanda kullanılabiliyor ve gerçek fizik kuralları ile cihaz işlevleri en düşük hata oranı ile modelleniyor. Ayrıca uygulamalı eğitim maliyetlerini yaklaşık 200 kat azaltarak sürdürülebilir bir altyapı sağlıyor. Öğrenciler tüm uygulamaları bireysel olarak gerçekleştirebiliyor ve yapılan her adım kayıt altına alınarak objektif başarı raporları oluşturulabiliyor.
Dijital ikiz atölyelerinin içeriklerine okul dışından erişilebilmesi, hibrit eğitim modelinin gelişimine katkı sağlıyor. Ayrıca öğretmenler, yönetim paneli üzerinden tüm öğrencilerin ekranlarını anlık olarak izleyip gerektiğinde müdahale edebiliyor.
Proje kapsamında yer alan okullarda ilk altı ay boyunca öğretmenlere yüz yüze eğitim, çevrim içi seminerler ve teknik destek sunularak sistemin etkin kullanımı için kapsamlı bir uyum süreci yürütülüyor. Dijital ikiz atölyeleri, mesleki ve teknik eğitimin standartlaştırılması, beceri kazanımlarının veriyle izlenmesi, nitelikli iş gücünün yetiştirilmesi ve Türkiye’nin Sanayi 4.0 hedeflerine uyumu için önemli bir adım olarak görülüyor. Millî Eğitim Bakanlığı, Türkiye Yüzyılı hedefleri ve Mesleki ve Teknik Eğitim Politika Belgesi doğrultusunda dijital ikiz teknolojilerini tüm mesleki ve teknik ortaöğretim kurumlarında yaygınlaştırmayı planlıyor.



